اجتناب از مصرف غذاهایی که به روش خشک طبخ می شوند، راهی برای محافظت در برابر دیابت

به گفته‌ی محققان تغییرات ساده در نحوه‌ی پخت غذاها می‌تواند تأثیر بسیار زیادی بر جلوگیری از ابتلا به دیابت داشته باشد. یک تحقیق جدید نشان داد که سلامت افراد چاق دارای علایم مقاومت به انسولین را به سادگی می‌توان با اجتناب از مصرف محصولات حاوی AGEs(محصولات قندی حاصل از گلیکاسیون پیشرفته) که به میزان زیاد در غذاهایی که اغلب بصورت خشک پخته می‌‌شوند یا غذاهای فرآوری شده با حرارت بهبود داد.

نتایج این تحقیق 29 جولای در مجله ی Diabetologiaمنتشر شد. این مطالعه حاصل پیگیری مقاله ‌ای بود که در سال  2014 درمجله‌ ی مجموعه‌ی مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده بود. در مطالعه‌ی سال 2014 محققان دانشکده‌ی پزشکی Icahnبه رهبری  پرفسور Vlassaraبر وجود مقادیر بالایی از AGEsدر بدن به عنوان عاملی برای ابتلا به پیش دیابت (مقاومت به انسولین ) و همچنین تغییرات مغزی مشابه با بیماری آلزایمر تحقیق کردند.

 مطالعه‌ی اخیر بیشتر با تمرکز بر دیابت انجام گردید. دکتر Vlassaraمی گوید: درحالیکه AGEsدرمواد غذایی بویژه در رژیم‌های غذایی غربی، به میزان بسیار زیادی وجود دارد، مطالعه‌ی ما نشان داد اجتناب از مصرف غذاهایی که حاوی مقادیر بالایی AGEsهستند می تواند آسیب‌های حاصل از مصرف این مواد غذایی را معکوس کند، این موضوع روش‌های بالینی جدیدی را برای مقابله با پیش دیابت معرفی می کند که پتانسیل محافظت از افراد در معرض خطر دیابت و پیامدهای ویرانگر آن را دارند.

 محققان شرکت کنندگان را در دو گروه تقسیم بندینمودند: یک گروه به تغذیه‌ی عادی که شامل مواد غذایی حاوی مقادیر زیاد AGEs(Reg-AGE)بود، ادامه دادند و گروه دوم با رژیم حاوی مقادیر کم AGEs(Reg-AGE)تغذیه شد. به اعضاء گروه L-AGEآموزشهایی برای اجتناب از پخت غذاها به روش کباب کردن و سرخ کردن داده شد، همچنین روشهای پخت بخار پز یا آبپز برای تهیه‌ی غذاهای خوشمزه به افراد این گروه آموزش داده شد.

در شروع و پایان تحقیق نمونه‌های خون و ادرار این افراد جمع‌آوری و برای مقاومت به انسولین  آنالیز شد. در شروع  تحقیق میزان مقاومت به انسولین در افراد هر دو گروه یکسان بود اما درانتهای تحقیق در گروه L-AGEمیزان مقاومت به انسولین بطور چشمگیری کاهش یافته بود، همچنین وزن بدن و میزان AGEsدر افراد این گروه اندکی کاهش یافته بود. افراد گروه (Reg-AGE)دارای  مقادیر بالاتری AGEsدربدن خود بودند و مارکرهای مقاومت به انسولین در بدن آنها بالاتر از اندازه‌ گیریهای اولیه در شروع تحقیق بود.

دکترUribarri استاد نفرولوژی از دانشکده پزشکی  Icahnو محقق این پژوهش گفت: افزایش میزانAGEs   سرمی در افراد می تواند به عنوان نشانگری برای تشخیص و درمان بیماران در معرض خطر چاقی مورد استفاده قرار گیرد، رژیم غذایی دارای مقادیر کم AGEs،حتی بدون از دست دادن مقدار قابل توجهی از وزن، می تواند به جلوگیری از دیابت در این بیماران کمک کند.

محققان همچنین اثر مثبتی را در شش ژن کلیدی مرتبط با تنظیم استرس اکسیداتیو و التهاب مشاهده نمودند. بیان چهار عدد از این ژنها از جمله:SIRT1 ضد التهابی و آدیپونکتین و همچنین  گیرنده های حذف  AGEs، AGER1  وglyoxalase-1،  که در تجزیه و تحلیل اولیه ی نمونه های خون و ادرار در ابتدای تحقیق سرکوب شده بودند، در پایان تحقیق در گروهL- AGEs به طور قابل توجهی افزایش یافته بود.

منبع و سایت:

Diabetologia, 2016; DOI: 10.1007/s00125-016-4053-x

www.sciencedaily.com/releases/2016/08/160824111244.htm